- Home
- HTML
- Wat is tekst?
- Wat is ASCII?
- Wat is HTML?
- Waarom ‘HTML-en’?
- Waarom niet ‘HTML-en’
- Waarom Frontpage?
- Een compromis
- Een gratis alternatief
- Webtheorie
- Sitestructuur
- Navigatie en links
- Klikken of Scrollen
- > Leesgedrag
- Tekststructuur
- Dieplinks
- Webreportage
- Leesvoer
- Freeware
- Nieuws
- Poll
- -nieuwsfeeds
|
|
Leesgedrag
Van een beeldscherm lezen gaat anders als het lezen van een krant of een boek. Het is vermoeiender. Niet alleen door de (on-)scherpte (‘resolutie’) van het beeldscherm, maar ook omdat er zoveel mogelijkheden zijn om informatie tot je te nemen, wat meer onrust in de hand werkt.
- Surfers lezen niet maar zappen (klikken snel door de site heen, zonder alle info per pagina op te nemen) of scannen (een pagina snel doorlopen op iets wat beantwoordt aan een interesse of vraag).
- Weblezers willen structuur in de tekst om snel info op te kunnen nemen of om te zien waar ze verder heen moeten.
- Weblezers lezen 3x vaker samenvattingen dan tekst.
- Bij helemaal lezen van artikel komen ze tot driekwart.
- Duidelijke koppen hebben de voorkeur boven leuke, grappige koppen of doordenkers.
- Foto’s kunnen werken als ‘aanhaker’: een goede foto met onderschrift kan prikkelen om meer te lezen.
Onderzoek naar weblezen
‘How to write for the web’-guru is Jacob Nielsen.
Hij pleit o.a. voor het gebruik van:
- Het nieuwsbericht als tekstvorm: je tekst opbouwen alsof het een nieuwsbericht is (‘als een tapijt dat je kunt oprollen vanaf het uiteinde’).
- ‘Bullets’en korte teksten, zoals deze lijst
- Deeplinking: zorg dat mensen via een link direct bij een pagina van je site kunnen komen. Omgekeerd ook: probeer bij linken naar informaatie op een andere site dit zo te doen, dat je direct op de betreffende pagina belandt.
|