Wethouder Peter Smit is opgetogen over het geld dat er komt voor een tramtunnel voor lijn 9 langs de Koninginnegracht. ROVER, de belangenorganisatie voor het openbaar vervoer, vindt dit een minder goed idee: zij stelt een wijziging van het traject voor onder de Raamweg, aan de overkant van de gracht. Een herinnering aan ‘De Blauwe Tram’ naar Scheveningen wordt tot leven gewekt.
De verkeerswethouder werd eind oktober verrast doordat staatssecretaris Tineke Huizinga van Verkeer en Waterstaat over de brug kwam met geld voor maatregelen voor het openbaar vervoer. Smit wil deze klinkende munt meteen omzetten en lijn 9 langs de Koninginnegracht grotendeels door een tunnel leiden. Met dit plan verraste hij vriend en vijand; niemand was hierover gehoord. Op zich is dit plan logisch: lijn 9 is een belangrijke schakel in het openbaar vervoer tussen de binnenstad en Scheveningen. Daar komt nog bij dat het tracé van deze tramlijn goeddeels op vrije baan ligt. Alleen de vele drukke kruispunten op de Koninginnegracht vormen een obstakel, ondanks de verkeerslichtbeïnvloeding door de tramstellen.
Reizigersorganisatie Rover spreekt hier zelfs van een ‘benarde positie van lijn 9’, maar wijst het ondertunnelen van het traject langs de Koninginnegracht af. De organisatie vindt het beter de tramlijn te verkassen naar de Koningskade, Raamweg en Plesmanweg en dit traject tussen Koekamp en Plesmanweg te ondertunnelen. Hiermee zou ook de Bosbrug van tramverkeer worden bevrijd.
En daarmee wordt een stuk tramgeschiedenis weer tot leven gewekt: ooit waren Koningskade, Raamweg en Plesmanweg het domein van de ‘Blauwe Tram’ van de Noord-Zuidhollandse Tramweg Maatschappij. Het netwerk van deze RandstadRail avant la lettre strekte zich uit van Volendam tot aan Scheveningen. Maar kort na de Tweede Wereldoorlog vond men deze interlokale verbindingen niet meer nodig. In tussenstappen verdween de Blauwe Tram naar Scheveningen in de jaren vijftig.
Het is niet voor het eerst dit jaar, dat dit tracé ter sprake komt. Onlangs nog had het CDA kritiek op het plan om de Erasmuslijn (de vroegere Hofpleinlijn – nu een RandStadraildienst, die wordt uitgevoerd met oude Rotterdamse metrovoertuigen) op het busdek van Den Haag Centraal te laten eindigen. Maar de christen-democraten willen de mogelijkheid openhouden om deze lijn via een tunnel door te trekken naar Scheveningen, en dat toevallig ook via deze route.
Rover vindt het verlengen van de Erasmuslijn echter niet reëel. Zij houdt het op het opwaarderen van lijn 9 tot een snelle verbinding tussen Scheveningen en de binnenstad met RandstadRail-materiaal. Daarbij ziet zij de bochtige en bomige Nieuwe Parklaan echter als een obstakel. Een alternatief zou een route over en langs de Badhuisweg kunnen zijn. Tja – toevallig of niet – ook een oud tracé van de Blauwe Tram naar Scheveningen...
‘Blauwe Tramlijnen in Kleur’ is inmiddels uitverkocht. Alleen bij de schrijver zelf zijn nog enige exemplaren na te bestellen.
We onderhouden alweer drie jaar de website van de glossy ‘TegelTotaal’ over de tegelbranche, die we ook hebben ontworpen.https://t.co/bqqDjPYmnB pic.twitter.com/VqTJ7yRzrf
— De Multimediahoek (@Multimediahoek) January 6, 2021