© Binnenstad Ondernemers Federatie
Eric van den Elshout zijn blik reikt verder dan de Grote Marktstraat en de Bijenkorf: “Een bedrijf kan pas echt ‘gezond’ zijn, als de omgeving dat ook is.”
[Klik op de afbeelding voor groter]

Scheidend BOF-bestuurslid v.d. Elshout: ‘een echte binnenstadskrant zou ideaal zijn’

‘Gezond bedrijf gedijt in gezonde omgeving’

De BOF zal het vanaf mei moeten doen zonder Eric van den Elshout. Hij was BOF-voorzitter vanaf zomer 2007 en ‘gewoon bestuurslid’ vanaf oktober 2009. Hij wordt in mei als filiaalmanager van De Bijenkorf overgeplaatst naar de Bijenkorf-vestiging in Eindhoven, wat ook iets dichter bij zijn woonplaats Bergen op Zoom ligt.

BOF bulletin nr. 71 - april 2011

Daarmee komt een einde aan zijn inzet voor de Haagse binnenstad. Hij vind die inzet erg belangrijk: “wil je een gezond bedrijf hebben, dan moet je je ook inzetten voor een gezonde omgeving.”

Binnenstadskrant

“Ooit ben ik via via benaderd. Daar ging ik graag op in: als je wat van een stad wil vinden, moet je je informeren. Weten wat er in de binnenstad gebeurt. Dan moet je zorgen dat je weet wat er op je afkomt. Het is goed dat het BOF bulletin er is en dat er een nieuwsbrief met binnenstadnieuws wordt verstuurd, maar een echte binnenstadskrant zou ideaal zijn.”

De BOF noemde zich aanvankelijk belangenorganisatie, maar blijkt in de praktijk meer een overlegorgaan: een tussenpersoon: de enige manier waarop de overheid binnenstadondernemers in georganiseerd verband kan bereiken. Van den Elshout: “Zo kan de gemeente haar plannen met de binnenstadsondernemers toetsen. De BOF heeft een achterban uit vrijwel alle winkelgebieden in de binnenstad”(zie overzicht onderaan deze pagina. red).
 

© Binnenstad Ondernemers Federatie
Eric van den Elshout lijkt handen te kort te komen, als wethouder Binnenstad Marjolein de Jong hem overlaadt met geschenken tijdens de Binnenstadsborrel op 12 april.
[Klik op de afbeelding voor groter]

Duidelijke gesprekspartner

“Wat de communicatie tussen publieke en private sector betreft scoort Den Haag naar mijn idee goed, zeker in vergelijking met Maastricht, Utrecht en Breda, waar ik ook heb gewerkt. De BOF is een duidelijke gesprekspartner, als het bijvoorbeeld gaat om de feestdagen. Wat gaat er gebeuren, wanneer zijn de winkels open? En sinds de invoering van het VCP worden we ook meer bij verkeersplannen betrokken: bij elke BOF-bestuursvergadering is een gemeenteambtenaar aanwezig, die een toelichting geeft bij alle plannen en tijdelijke omleggingen en opbrekingen, zodat de achterban tijdig kan worden geďnformeerd.”

Dat informeren is doorgaans niet makkelijk. Veel binnenstadwinkeliers kunnen niet op internet. Huis -aan-huisbladen worden in winkels niet bezorgd. Ondernemers wonen vaak niet in Den Haag, waardoor ze sowieso van lokale berichtgeving zijn verstoken. Het BOF bulletin krijgen ze meestal wel te lezen.

Hoeren- en achterstandsbuurt

Toch kan er in Den Haag nog een heleboel beter: “Neem de Stokstraat in Maastricht die is in 30 jaar van een hoeren- en achterstandsbuurt naar een hoogwaardig winkelgebied getransformeerd. En kijk dan naar het Hofkwartier. Men concentreert zich nu nog vooral op de Grote Marktstraat, terwijl het Hofkwartier en omgeving zo’n bijzonder gebied is. Ondernemers daar zouden eens een keertje naar het Stokstraatgebied moeten gaan.”
Maar ook Breda lijkt tot voorbeeld te strekken: die stad is op 8 oktober 2009 uitgeroepen tot Beste Binnenstad.
Van den Elshout: “Maar prijzen worden vaak toegekend vanwege kneuterigheid. Dat moet Den Haag niet willen: dat is geen provinciestad, maar een internationale stad, die andere ambities moet hebben en veel meer te bieden heeft, dan velen denken. Met mijn familie ben ik hier een weekje op vakantie geweest. Er zijn hier zo veel interessante musea, die Hagenaars nooit hebben bezocht, zoals het Escher-museum.”

Jongere garde

“Mensen uit de omgeving weten trouwens ook niet dat hier de winkels elke zondag open zijn. Ja, die dag is voor winkeliers tegenwoordig belangrijker dan de zaterdag vroeger.”
Het is het Bijenkorf-filiaalhoofd (tegenwoordig heet dat ‘storemanager’) opgevallen dat de meest betrokken ondernemers tot de ‘grijze brigade’ zijn gaan behoren.
Van den Elshout tot slot: “Maar er dient zich - vooral in Hofkwartier en omgeving – gelukkig ook een jongere betrokken garde aan.”

BOF bulletin nr. 71
Dit artikel stond in BOF bulletin nr. 71
Download BOF bulletin nr. 71 Of bekijk dit nummer online.

Let op!

Deze subsite wordt sinds 2012 niet meer geactualiseerd en heeft uitsluitend nog een naslagfunctie.
Ik kan niet garant staan voor de werking van links, (mail)adressen en telefoonnummers.

Eduard Bekker,
voormalig webmaster
bof-denhaag.nl