© Binnenstad Ondernemers Federatie
‘Ondernemerswethouder’ Henk Kool (2de van links) weet zich even geen houding te geven als Frits Lubout (2de van rechts) van de winkeliersvereniging Dierenselaan pleit voor een permanente winkelstraatmanager. Kool beschouwt dit als een tijdelijke functie. Helemaal links staat overigens wethouder Binnenstad Frits Huffnagel.

De straatmanager moet blijven!

Bijna de hele happy few van ondernemend Den Haag vertoonde zich weer op donderdag 7 mei tijdens het onvolprezen ondernemersontbijt, dé matineuze netwerkplek voor ondernemend Den Haag. Die stond voor een groot deel in het teken van de BIZ, waarover we in dit bulletin veel te melden hebben.

BOF bulletin nr. 52 - mei 2009

Misschien niet voor alle ondernemers even interessant, maar voor de winkeliers deste meer. Die mochten nu eindelijk ook eens zelf hun zegje doen. Zo ook Frits Lubout, die de winkeliersvereniging van de Dierenselaan met succes weer nieuw leven wist in te blazen en daarbij steun kreeg van een door de gemeente betaalde winkelstraatmanager. “Die blijft absoluut nodig”, aldus Lubout.

Geen houding

‘Ondernemerswethouder’ Henk Kool, die deze functionaris alleen als iets voor de opstartfase beschouwt, wist zich duidelijk even geen houding te geven. Want, tja, waar moeten die centjes dan vandaan komen? Misschien van het BIZ-systeem, dat binnenkort op de winkeliersverenigingen wordt losgelaten (zie het hoofdbericht op deze pagina).
 

© Binnenstad Ondernemers Federatie
Arnold Muijser van Dok Cookware bepleit tegenover Paula Udondek doortrekking van de Passage naar de Grote Marktstraat.

Passage

Verder vroeg Paula Udondek aan diverse ondernemers, wat er kon worden gedaan om Den Haag winkelstad nummer één te maken. Arnold Muijser van Dok Cookware en bestuurslid van de BOF vond daartoe de doortrekking van de Passage naar de Grote Marktstraat een bittere noodzaak. Niet onlogisch: zijn eigen winkel bevindt zich in deze galerij. Een zijtak vanaf de Grote Marktstraat zou meer mensen naar de Passage – toch een bijzonderheid in Nederland – kunnen leiden en van het winkelgebied een nóg beter samenhangend geheel kunnen maken.

Eigen uitstraling

De verstandigste woorden kwamen evenwel van Peter Meinhardt, voorzitter van de ondernemersvereniging van het Zeeheldenkwartier: “Het zit hem niet alleen in het aantrekken van dure buitenlandse topwinkelketens. De gemeente moet de goede en unieke ondernemers in haar eigen stad zoveel mogelijk faciliteren en bureaucratie zoveel mogelijk vermijden, want er zijn ideeën en initiatieven genoeg. Dan krijgt de stad vanzelf een ‘eigen’ winkeluitstraling.”

BOF bulletin nr. 52
Dit artikel stond in BOF bulletin nr. 52
Download BOF bulletin nr. 52 Of bekijk dit nummer online.

Let op!

Deze subsite wordt sinds 2012 niet meer geactualiseerd en heeft uitsluitend nog een naslagfunctie.
Ik kan niet garant staan voor de werking van links, (mail)adressen en telefoonnummers.

Eduard Bekker,
voormalig webmaster
bof-denhaag.nl