‘Ruikend, luisterend, voelend en kijkend’
winkelen op 25 juni

‘Koopnach’ moet belevenis worden

© Binnenstad Ondernemers Federatie
Tijdens de onvolprezen Binnenstadsborrel op de bovenste verdieping van het 132 meter hoge ‘Strijkijzer’ aan het Rijswijkseplein legt Angelique Werner, die de pr rond de ShoppingNight voor haar rekening neemt, het binnenstad-wethouder Frits Huffnagel nog één keer helemaal uit.

“De hemel moet voor de hedendaagse vervreemde mens een immens groot warenhuis zijn, waar hij onbegrensd de nieuwste artikelen kan kopen.”

BOF bulletin nr. 51 - april 2009
© Binnenstad Ondernemers Federatie

Dit citaat uit de 50’er jaren is van de bekende maatschappelijk filosoof Erich Fromm. Fromm hield waarschijnlijk niet van winkelen. De arme filosoof zou waarschijnlijk een acute hartdilatatie krijgen, als hij op donderdag 25 juni de Haagse Binnenstad aandoet.
Want die dag moeten diegenen die er anders over denken met stip noteren. De gedachten gaan uit naar trendwatchers, shopaholics en fashionistas en meer koopadepten waarvoor geen fatsoenlijke Nederlandse term valt te bedenken. Want dan vindt alweer de 3e editie plaats van de inmiddels beruchte ShoppingNight.

Koopparadijs

Van 18.00 uur tot middernacht moet de gehele Haagse Binnenstad één groot shopping paradijs op aarde worden, zijn winkels tot middernacht geopend, worden de nieuwste collecties van topmerken op diverse catwalks geshowd, zijn er swingende DJ en Dance optredens en regent het aanbiedingen. Maar pas op dat je niet - net als vorig jaar - onder de voet wordt gelopen door een menigte van meer dan 60.000 shoppers.
Echt een belevenis dus, of in het Engels uitgedrukt, zoals de pr-afdelingen het graag zien: een experience. En dat is dan ook de themanaam van dit jaar: ‘The Experience!’

Catwalks!

De beleving van het shoppen in al haar facetten, dat wordt het dus. Want shoppen is meer dan alleen maar iets kopen. Het wordt dus niet alleen ‘kiezen, keuren, kopen’, maar ook ‘zien, luisteren, voelen, proeven en ruiken’.
Iets meer afstand is echter wel geboden bij de catwalk op diverse plekken in de binnenstad. De kleding die de modellen tonen is te koop in de winkels die dit presenteren.
De DJ’s zullen hierbij tevens zorg dragen voor het strelen van de oren: het hoogtepunt wordt een live-concert om 22.00 uur.

Fingerfood

Wat het proeven betreft: de smaakpapillen worden gestreeld met ondermeer fingerfood, exotische hapjes, verse vruchtensappen, speciale theesoorten en champagne cocktails.
Dit allemaal in de diverse winkels en warenhuizen.
Uiteraard kan de inwendige consument deze avond verder worden versterkt in de aanpalende restaurants, café’s en verdere uitspanningen.
Alsof dat nog niet genoeg is voor de totale consumptieshock, zal het vanaf 18.00 uur tot middernacht aanbiedingen regenen bij alle deelnemende winkeliers. Niet alleen wisselen de aanbiedingen per uur, maar ook worden de kortingen naar mate de uren verstrijken hoger.

Roze Zaterdag

De voorgaande zaterdag, 20 juni zal het op het Lange Voorhout heel anders toegaan. Dan kleurt Den Haag daar plaatselijk roze, want dan is dit de thuisbasis voor Roze Zaterdag: activiteiten met de acceptatie van de homoseksuele gemeenschap als leidraad. Iedereen – ook hetero – is hier welkom.
Er komt een ‘Lifestyle Area’ met een DJ Podium. Dit omringd met paviljoens met alles wat hip en happening is. Mode, hebbedingetjes, eten en drinken en presentaties van de betere winkels zijn hier te vinden.
Tevens zijn er ook paviljoens met een thema. Zoals onderwijspaviljoen, werkvloer en Internationale betrekkingen.

BOF bulletin nr. 51
Dit artikel stond in BOF bulletin nr. 51
Download BOF bulletin nr. 51 Of bekijk dit nummer online. Terug

Let op!

Deze subsite wordt sinds 2012 niet meer geactualiseerd en heeft uitsluitend nog een naslagfunctie.
Ik kan niet garant staan voor de werking van links, (mail)adressen en telefoonnummers.

Eduard Bekker,
voormalig webmaster
bof-denhaag.nl