Bij monde van één van haar voorlichters heeft de gemeente toegegeven, dat zij bij doorslaggevende tegenargumenten het verkeerscirculatieplan zal intrekken. Dit is gebleken op een inspraakavond voor ondernemers, die werd gehouden op 22 maart.
Het plan, dat begin 2009 geheel zou moeten zijn uitgevoerd, is opgesteld naar aanleiding van de alarmerende berichten over de ernstige luchtvervuiling op de Veerkades. Bedrijven in de binnenstad vrezen echter dat hun nering door de plannen ernstig te lijden zal hebben.
Overigens worden deze problemen niet alleen in de binnenstad voorzien: ook bedrijven in de Piet Heinstraat vrezen ernstig te worden gedupeerd, omdat de toegang naar hun straat wordt geblokkeerd door de geplande afsluiting bij de Hogewal.
Binnen de BOF wordt terdege besefd, dat een autovrije binnenstad in de toekomst onontkoombaar zal zijn, maar zij heeft sympathiekere oplossingen voor de verkeersproblemen voor ogen; bijvoorbeeld gratis openbaar vervoer, zoals in het Vlaamse Hasselt met succes is gebeurd.
De gemeente is echter mordicus tegenstander van gratis openbaar vervoer: “openbaar vervoer ìs nu eenmaal niet gratis , dus mensen moeten er gewoon voor betalen”, aldus de gemeente bij monde van één van haar woordvoerders. Daarbij gaat zij echter voorbij aan haar eigen kostbare alternatief: het Verkeerscirculatieplan: kosten tenminste 30 miljoen euro.
De gemeente heeft echter wel te kennen gegeven, dat zij bij een massale, gegronde afwijzing van het plan het bij zal stellen, mogelijk zelfs zal intrekken. Tot 29 april kunnen mensen daartoe een reactie naar de gemeente sturen. Let er wel op dat een argument als ‘als dit plan er komt, gaat mijn zaak failliet’ waarschijnlijk een iets tè gemakkelijk argument is om de gemeente te overtuigen.
Lees ook:
Let op!
Deze subsite wordt sinds 2012 niet meer geactualiseerd en heeft uitsluitend nog een naslagfunctie.
Ik kan niet garant staan voor de werking van links, (mail)adressen en telefoonnummers.
Eduard Bekker,
voormalig webmaster
bof-denhaag.nl