Razendsnel
Met de geniale hulp van Eduard hadden we ‘opeens’ een mooie en overzichtelijke website. Niks is Eduard te veel. Hij is razendsnel en heeft voor alles een oplossing. Met Eduard is het ontzettend fijn samenwerken. Niet in de laatste plaats vanwege zijn humor. En zijn warme betrokkenheid.
Zomaar een aanbeveling op LinkedIn.
Een eenmansbedrijf waarin je je eigen weg kunt kiezen, heeft een groot voordeel: flexibiliteit. Als de opdrachtgever zich ook slagvaardig toont, kom je tot een goed resultaat, dat je niet alleen ziet aan de bezoekcijfers, maar vooral aan de keuzes die door het websitebezoek worden gemaakt.
Dat succes heeft niets te maken met het ontwerp van de site: het is de soepele navigatie, de inhoud en niet in de laatste plaats de inzet van de opdrachtgevers. Vooral hun bijdrages aan tekst en beeld zijn belangrijk.
- Voor een basisschool in het Westland ontwierp en onderhield ik een website. Voor de site worden veel actuele foto’s met leerlingen gestuurd. Ook de nieuwsbrief is altijd rijkelijk geïllustreerd. De school plaatst ook veel impressies op Facebook. Reden voor mij om aan automatische functie aan de site toe te voegen: de ingebedde actuele facebook-posting. Het scholenkoepelbestuur is daar minder blij mee: die hebben voor alle scholen een standaardwebsite laten ontwerpen, maar daar wil ‘mijn’ school niet aan meedoen. Begrijpelijk: onze website is zo populair dat ook ouders uit aangrenzende plaatsen in het Westland aan ‘mijn’ school de voorkeur geven voor het aanmelden van hun kroost. En dat terwijl in hun eigen woonplaats toch ook een school van deze koepel aanwezig is.
Het koepelbestuur is daar niet blij mee en uiteindelijk is het schoolbestuur gedwongen aan te haken bij de standaardsite van de koepel.
- In 2010 maak ik kennis met een toneelgroep uit de buurt. Die hebben nog geen website. Twee leden vergaderen maandenlang over een de inrichting van deze site en welk systeem ze daarvoor willen gebruiken. Twee weken voor de voorstelling is de site er nog niet. Bedremmeld melden ze zich bij mij. Binnen twee uur staat de website er. Die is meteen heel geslaagd, zoals de topspeelster op LinkeIn schrijft:
Sinds Eduard zich bij onze groep heeft gevoegd zijn er op PR gebied grote stappen gemaakt. Onze toneelgroep is een stuk meer vindbaar op internet en onze aantrekkelijke website trekt veel nieuwe leden.
De website wordt nog steeds gebruikt en onderhouden door de toneelgroep zelf, zonder dat ik ze ook maar iets heb hoeven uitleggen.
- Rond diezelfde tijd meld een dame zich, die feest- en toneelkleding verhuurt. Ze heeft al een website, maar is daar niet meer tevreden over.
We gaan aan de slag. Na vijf uur werk is de site gereed. Na een paar weken, realiseer ik me dat ik nog niet heb gefactureerd. Vijf uur werk is bij mij 363 euro inclusief btw. Ik weet dat mijn klant erg weinig budget heeft en heel voorzichtig breng ik haar van de kosten op op de hoogte. 363 euro?
hoor ik haar schaterlachend aan de andere kant van de lijn reageren. Dat heb ik er allang uit.
- De Harmonicahoek is mijn paradepaard. De trekharmonica in Nederland is een zeldzaam muziekinstrument. Toch bezoeken dagelijks tussen de 100 en 200 mensen de website. Toppagina’s zijn die waarin je (de links naar) bladmuziek kunt vinden, een zoeksysteem voor bladmuziek voor de trekharmonica en het aanbod van tweedehands trekharmonica’s op Marktplaats.
In 1999 ben ik ermee begonnen. De site telt inmiddels zo’n 1.300 pagina’s.
Er zijn meer websites op dit gebied, maar geen enkele waarin zo regelmatig nieuws wordt geplaatst.
De waardering uit zich regelmatig in een een forse sponsoring. Twee sponsoren betalen jaarlijk een vast bedrag. In ruil daarvoor staan hun belangrijkste facebookpostings op de homepage.