Een voetganger raakte op 12 januari dodelijk gewond nadat hij werd geschept op het zebrapad in de Goudenregenstraat ter hoogte van het Goudenregenplein.
Reden voor buurtbewoner Eduard Bekker, die in dit deel van Den Haag geboren en getogen is, om zich met zijn bedrijf De Multimediahoek te buigen over de verkeerssituatie op het plein. Het resultaat is en een alternatief dat dergelijke ongelukken in de toekomst zou moeten verhinderen.
Opmerkelijk onderdeel van het plan is de methode om het autoverkeer af te remmen: op dezelfde manier als dat wordt bewerkstelligd door de zogeheten minirotondes. Daartoe is in de Goudenregenstraat ter hoogte van het plein een tramhalte-eiland ontworpen, waar de auto's omheen dienen te rijden, zodat zij vaart moeten minderen bij het naderen van het kruispunt. Tevens houdt de tram bij de haltes het verkeer niet meer op.
Ook is om het hele plein een afgeschermd fietspad aangelegd, waarop de tweewielers altijd voorrang hebben. Dit fietspad ligt iets boven straatniveau, zodat het ter hoogte van de Thomsonlaan, de Azaleastraat en de Goudsbloemlaan tevens de werking heeft van een verkeersdrempel.
Deze bescherming is dringend nodig, omdat fietsers het oversteken van de Goudenregenstraat als bijzonder onveilig ervaren: dat geldt ook voor het stuk tussen Goudsbloemlaan en Azaleastraat/ Lijsterbesstraat, waar het heel moeilijk is overzicht te krijgen over het verkeer en in één oogopslag te zien, wie er nou voorrang heeft.
Bij de kruising met de Goudenregenstraat kan dit helaas niet, vanwege de hulpdiensten, die hier drempelloos moeten kunnen passeren. Met een degelijk gemarkeerd fietspad moet het duidelijker zijn dat de fietsers voorrang hebben. Bovendien is er op dit stuk eenrichtingsverkeer voorgesteld, wat de veiligheid bevordert.
Midden in het plein komt een extra doorgang: zowel nodig voor de verkeersafwikkeling in de nieuwe situatie, als voor het bereiken van nieuwe parkeerplaatsen. Die zijn nodig, omdat door de fietspaden geen plaats meer is voor het parkeren van auto's langs de trottoirs.
Dit is niet het eerste verkeersplan van Eduard Bekker. In 2007 ontwierp hij alternatief voor de Verkeers Circulatie Plan voor de Haagse Binnenstad, welk de voorkeur kreeg van de Haagse Kamer van Koophandel en het burgerinitiatief 'VCP Nee' boven het plan van de gemeente. Eduard Bekker zal met de betrokken buurtbewoners in overleg treden over zijn plan.
We onderhouden alweer drie jaar de website van de glossy ‘TegelTotaal’ over de tegelbranche, die we ook hebben ontworpen.https://t.co/bqqDjPYmnB pic.twitter.com/VqTJ7yRzrf
— De Multimediahoek (@Multimediahoek) January 6, 2021