Het ergste dat je bijna kan overkomen, is een trekharmonicaspelende buurman. Vooral als hij van geen ophouden weet, de vele smeekbedes ten spijt. Als je soms denkt dat een telefoontje naar de plaatselijke hermandad (politie) volstaat om de muzikant geboeid te doen afvoeren met inbeslagname van zijn instrument, kom je bedrogen uit. Ook een verbanning naar een container, ver van de beschaafde stedelijke wereld behoort in Den Haag niet tot de mogelijkheden en menig vreedzame inwoner van de residentie zal dat zwaar betreuren.
Het zijn de dilemma’s waar de gemeente, maar vooral de brave en stille burger mee worstelt. Het college heeft er lang over gediscussieerd, maar ziet geen oplossing in verbanning van inwoners, die geen rekening met hun letterlijke naaste houden. En volgens wethouder bouwen en wonen Marnix Norder ligt de tijd dat de hermandad na drie waarschuwingen een hifi-installatie in beslag neemt inmiddels ook achter ons.
Dit blijkt bij de lancering van het meld- en steunpunt woonoverlast op maandag 19 november in het stadsdeel Segbroek. Toch neemt de gemeente de problemen met burenoverlast hoog op, want volgens haar eigen informatie zijn de meldingen die nu bij de gemeente binnenkomen ‘slechts het topje van de ijsberg’.
Vandaar de instelling van één centraal nummer: 070-3533000 en één centraal meldingsformulier op internet: www.denhaag.nl/woonoverlast.
Tekenend voor de problemen is dat nog voor de officiële start van het meldpunt er al 23 klachten binnen zijn gekomen op het telefoonnummer – overigens tevens het telefoonnummer van het stadhuis - en via het meldingsformulier. Norder: “Zeven meldingen zijn opgelost, de overige 16 klachten zijn nog onder behandeling.”
De wethouder stipte hierbij aan dat het hierbij om extreme overlast moet gaan, waar omwonenden werkelijk ‘horendol’ van kunnen worden. Het kan dan gaan om veel te harde muziek, een overvloed aan huisdieren, die stank en ongedierte verspreiden en drugsoverlast. “Hennepkwekerijen zijn weer een ander verhaal. Dat is crimineel gedrag, dat op andere manieren wordt aangepakt”, aldus Norder.
De klachten, die het meldpunt ontvangt worden vervolgens doorgespeeld naar politie, GGD, het Bureau voor Bemiddeling en Mediation en/of de woningbouwcorporaties, die hier voor een oplossing moeten vinden. Die oplossingen zijn niet altijd even conventioneel. Norder: “Eh, ja. Ik kan niet teveel in details treden, maar bij de problemen met een buurman hebben we een keer een heel hofje betrokken.”
Groot voordeel voor de gemeente van deze aanpak, is dat die hierbij als spin in het web fungeert: door de centrale aanpak kan er een goed zicht op de problemen worden gekregen, want die komen niet meer gespreid binnen. “Een waardevol handvat bij het verder bouwen aan de leefbaarheid en veiligheid in onze stad”, om het even in politiek jargon samen te vakken.
We onderhouden alweer drie jaar de website van de glossy ‘TegelTotaal’ over de tegelbranche, die we ook hebben ontworpen.https://t.co/bqqDjPYmnB pic.twitter.com/VqTJ7yRzrf
— De Multimediahoek (@Multimediahoek) January 6, 2021