Wilgstraat 61, 2565 MC  DEN HAAGtel. 070 - 7370111 • fax 084 - 8829521KvKnr 27178571

Den Haag heeft weinig opgestoken
van werkbezoek aan Freiburg en Straatsburg

Goed voorbeeld buitenlandse ‘VCP-steden’ doet niet volgen

De tram van Straatsburg is nog geen 15 jaar oud. Toch zie je in de binnenstad geen ondergrondse avonturen. Die zijn ook niet nodig, want de vele voetgangers en fietsers hinderen de doorstroming van het tramverkeer niet. De enige belemmerende factor - het autoverkeer - is wel uit de binnenstad verbannen.
  • De tram van Straatsburg is nog geen 15 jaar oud. Toch zie je in de binnenstad geen ondergrondse avonturen. Die zijn ook niet nodig, want de vele voetgangers en fietsers hinderen de doorstroming van het tramverkeer niet. De enige belemmerende factor - het autoverkeer - is wel uit de binnenstad verbannen.

Foto: Eduard Bekker

Een delegatie van het Haagse college en gemeenteraad bezocht eind vorig jaar Straatsburg en Freiburg om te kijken hoe men daar de binnensteden heeft ingericht na het invoeren van een verkeerscirculatieplan (VCP). Correspondent Eduard Bekker heeft deze zomer deze plaatsen als toerist bezocht en betreurt dat het college niet eerder was gegaan. Hij constateerde dat de steden een lichtend voorbeeld voor Den Haag hadden kunnen zijn, maar dat het tijdens het bezoek al te laat was.

Eduard Bekker • Haags Nieuwsblad - vrijdag 17 augustus 2007

Het bezoek aan Straatsburg en Freiburg als toerist is heel leerzaam, want de eerste indruk is vaak doorslaggevend. En die indruk is in beide steden heel positief. Straatsburg toont zich in het centrum heel authentiek met veel oude gebouwen. Freiburg lag - zoals menig Duitse stad - aan het eind van WO II volkomen aan gort.
Maar heeft haar binnenstad op zo’n wijze hersteld, dat je dit nauwelijks beseft: je komt er weinig storende hoogbouw tegen. De Freiburgse binnenstad ademt een buitengewoon ontspannen sfeer uit: het is ‘the place to be’ (wat alleen al valt af te leiden uit het grote aantal straatartiesten die amusement van een opvallende kwaliteit brengen).

Dat is in Den Haag wel anders: de binnenstad kwam vrijwel ongeschonden de oorlog door, maar een groot deel van de authentieke kern (vooral ten noorden van de Nieuwe Kerk tot aan Den Haag CS) is tegen de vlakte gegaan. En wat nog oud en origineel is, wordt omgeven door een groeiend woud aan horizonvervuilende hoogbouw. “Den Haag moet als metropool de uitstraling krijgen van New York, niet die van Delft”, zo lichtte een Haags gemeenteambtenaar dit beleid nader toe.
Verder lopen door vrijwel alle straten in het Freiburgse centrum beekjes. Heel charmant, terwijl Den Haag haar eigen beek geheel onder het plaveisel heeft weggewerkt.

Openbaar vervoer

Maar we laten we vooral kijken naar het openbaar vervoer. Daar valt zoveel over te zeggen, dat we ons slechts zullen beperken tot een staccato aan constateringen:

Lange trams

Binnenstad autovrij


/ Voor print en webontwerp / Portfolio en Curriculum / Productie voor het het Haags Nieuwsblad / Productie voor Haags Nieuwsblad - 2007 / Goed voorbeeld buitenlandse ‘VCP-steden’ doet niet volgen


> Schrijf een beoordeling