Wilgstraat 61, 2565 MC  DEN HAAGtel. 070 - 7370111 • fax 084 - 8829521KvKnr 27178571

Sorry, buiten dienst

Er rijdt wel iets, maar je hebt er niet veel aan.
  • Er rijdt wel iets, maar je hebt er niet veel aan.

Foto: Eduard Bekker

Het woord 'RandstadRail' doet inmiddels menig Hagenaar langs de Laan van Meerdervoort een diepe zucht slaken. Al weken kijkt hij aan tegen de fraaie gestroomlijnde tramstellen, die al sinds 22 januari een volledige schaduwdienst rijden op lijn 3 tussen Loosduinen en Den Haag Centraal, maar instappen kan nog steeds niet.

Eduard Bekker • Haags Nieuwsblad - vrijdag 9 februari 2007

Al twee is maal de opening van dit traject uitgesteld. De laatste keer – afgelopen maandag – was het opdrachtgever Gewest Haaglanden, die de boel frustreerde door een second opinion over de bedrijfsveiligheid aan te vragen, waardoor de ingebruikname weer moest worden uitgesteld. Dit tot teleurstelling van de HTM die de provisorische haltes voor de ‘oude lijn 3’ graag eens definitief had willen opruimen, want die zijn niet meer nodig bij bijvoorbeeld de Fahrenheitstraat, waar de deuren aan bakboordzijde van de tram de mogelijkheid bieden tot in- en uitstappen op een eilandperron.

Gezichtsverlies

Door het steeds doorschuiven van de opening van het traject Loosduinen- CS van RandstadRail 3 kunnen de werkzaamheden aan station Ternoot ook niet plaats vinden. Die moeten voorkomen dat de rijtuigen weer ontsporen, zoals op die jammerlijke novemberavond vorig jaar.
Om dit werk uit te voeren moeten de lijnen 6 en 2 echter worden ingekort tot CS via een bovengrondse lus, met als gevolg dat geen enkele tram meer de door de tramtunnel zou rijden: dit zou een ernstige vorm van gezichtsverlies zijn voor de toch al zo getergde HTM. “Bovendien krijgen wij dan een tekort aan vervangend materieel”, aldus een HTM-woordvoerster: “Zoveel vervangende bussen hebben wij waarschijnlijk niet voor handen.”

Irritatie

De voortdurende onzekerheid wekt irritatie op in de gemeenteraad. Jan Brink (D66) heeft hierover al aan de bel getrokken. “Je kunt je afvragen in hoeverre Pieter van Woensel als portefeuillehouder Verkeer voor het stadsgewest Haaglanden nog geloofwaardig is. Heeft hij nog echt de leiding en is hij in staat RandstadRail tot een goed einde te brengen?”, aldus het raadslid.

Theoretisch zou RandstadRail komende maandag alsnog van start kunnen gaan, maar er zijn niet veel mensen meer die dat nog geloven. Voorlopig zal het nog wel ‘Sorry, buiten dienst’ blijven.


/ Voor print en webontwerp / Portfolio en Curriculum / Productie voor het het Haags Nieuwsblad / Productie voor Haags Nieuwsblad - 2007 / Sorry, buiten dienst


> Schrijf een beoordeling