Op 22 januari start het proefrijden met RandstadRail 3 op het traject Loosduinen-Den Haag Centraal Station. Als dit goed verloopt wordt lijn 3 op 29 januari definitief RandstadRail 3 en rijdt dan volgens de oorspronkelijke route van tram 3, dus via de tramtunnel onder de Grote Marktstraat. Het blijft echter een verkorte versie: de lijn eindigt voorlopig nog op het dak van Den Haag Centraal.
Daarentegen zullen de lijnen 2 en 6 die dag weer noodgedwongen de tramtunnel moeten verlaten en weer moeten omrijden via de Grote Kerk, om eveneens eindigen bij Centraal, want dan begint ook de aanpak aan het spoor bij tramstation Ternoot, waar op 29 november een voertuig van RandstadRail naast de rails belandde. Met pendeldiensten naar Stuyvesantplein en Laan van Nieuw Oost Indië zal vervangend vervoer worden geregeld op dit traject.
IJs en weder dienende zou het werk op 8 maart klaar kunnen zijn. Dan kan weer worden proefgereden. Van het resultaat zal afhangen hoe snel RandstadRail op dit traject weer reizigers zal kunnen vervoeren. Maar dat zal ook afhangen van de stand van zaken op het traject bij het Forepark, tussen Leidschendam en Zoetermeer. De oorzaak van de ontsporing hier – ongelukkigerwijs vrijwel op hetzelfde moment, dat de tram bij halte Ternoot onderuit ging – was een defecte wissel. Aangezien meer wissels op dit traject kuren lijken te hebben, moet er een grondige inspectie plaatsvinden. Dat zal nog zeker een maand duren.
Met een beetje geluk, en dat is de uitvoerders van harte gegund, kan rond maart/april dus eindelijk sprake zijn van een RandstadRail, waarvoor RandstadRail was bedoeld: met doorrijdende trams van Loosduinen naar Zoetermeer.
We onderhouden alweer drie jaar de website van de glossy ‘TegelTotaal’ over de tegelbranche, die we ook hebben ontworpen.https://t.co/bqqDjPYmnB pic.twitter.com/VqTJ7yRzrf
— De Multimediahoek (@Multimediahoek) January 6, 2021