Lange tijd ging het niet goed met de Weimarstraat, volgens haar eigen website de 'Haagste winkelstraat van Den Haag'. Reden voor de gemeente voor een plan van aanpak: er is vorig jaar 1.3 miljoen euro uitgetrokken om de uitstraling te verbeteren. Er is verbetering, maar het loopt erg stroef. Dat constateren alle betrokken partijen.
De teloorgang is ooit ingezet met de opheffing van de tramlijnen 2 en 5 in 1963: knusse stampvolle karretjes, die plaatsmaakten voor een busdienst, die geen succes was. Dat gold ook voor de fietsroute, die in de jaren ’70 door de straat werd aangelegd. Het beeld van de straat en ook het verkeersverloop werd onrustig en noch fietsers, noch automobilisten, noch de winkeliers waren en er blij mee.
De doodsteek leek de sluiting van Zwembad De Regentes in de jaren ’90. De leegstand nam toe en de straat vervuilde zienderogen. Vegen De eerste initiatieven om hier iets aan te doen ontstonden al jaren geleden bij enkele bewoners, die het initiatief namen tot de Buurt Onwikkelings Maatschappij Regentes Valkenbos (BOM REVA), die besloot om met eenvoudige middelen en banenpoolers de straat dagelijks schoon te vegen, met steun van de winkeliers en de gemeente. Dit initiatief werd een groot succes.
Ook in andere wijken probeerde de gemeente dergelijke initiatieven van de grond te krijgen, maar dit liep dusdanig spaak, dat de regels voor de ondersteuning strenger werden. Van die regelgeving heeft de BOM inmiddels zoveel last, dat zij ermee stopt. “Doodzonde”, zegt BOM-adviseur Arie Schagen, één der initiatiefnemers in ruste. “De mensen werkten graag voor ons”.
Ook de winkeliers, die al jaren aan de weg timmeren, waren niet tevreden over de gang van zaken.
De voorzitter van de winkeliersvereniging, automobielverkoper Cees-Jan Kempenaar zag met lede ogen de leegstand en komst van koffieshops aan rond zijn bedrijf op de hoek met de Noorderbeekdwarsstraat.
Hij is nu ruim 15 jaar al actief om het tij te keren. Niet zonder succes, maar volgens betrokkenen jaagt hij met zijn soms boude uitspraken met name vertegenwoordigers van het gemeentelijk gezag in de gordijnen. “Daarom moet ik mijn voorzitterschap begin volgend jaar hebben overgedragen, want de gemeente heeft mij de wacht aangezegd als gesprekspartner”, verzucht Kempenaar. “Volgens Henk Kool (Wethouder Economie, red.) heb ik ook geen draagvlak, maar meer dan de helft van de winkels is lid van de winkeliersvereniging, dus dat is niet waar.” Milja de Zwart, bestuursvoorlichter van de gemeente weerspreekt echter met klem dat er sprake is van dat Kempenaar de wacht is aangezegd. “Er is weliswaar sprake van dat de contacten stroef verlopen, maar er is een intermediair aangesteld om de contacten weer goed op gang te krijgen”, aldus de woordvoerster.
Paul Ganzeboom – coördinator van de Stichting Winkels en Bedrijven – door de gemeente in het leven geroepen om leegstand van bedrijfspanden aan te pakken, betreurt deze ‘crisisachtige’ gang van zaken en moet tot zijn spijt ook constateren, dat het werk van de Stichting in de Weimarstraat veel moeizamer verloopt als in de andere winkelstraten waar de SWB actief is. “Het is onze taak om zoveel mogelijk winkels uit de zijstraten over te halen om hun zaak te verplaatsen naar de Weimarstraat, zodat de winkelfunctie daar wordt geconcentreerd en de leegstand wordt tegengegaan. Maar wat gebeurt er? Komt er een nieuw wooncomplex aan de Beeklaan met onderin winkelruimte. Nou vraag ik je...”
Toch heeft de gemeente wel degelijk wat bereikt. Enkele betrokkenen melden ook nadrukkelijk, dat de Weimarstraat duidelijk ‘in de lift’ zit. In de straten rond de Weimarstraat worden de woningen weer graag gekocht door jonge starters. Ook de herschikking van de winkels volgens de clusters, creatief en artistiek (rond Theater de Regentes), dagelijkse behoefte (tussen Regentesseplein en Beeklaan) en woninginrichting (Beeklaan- Noorderbeekdwarsstraat) werpt zijn vruchten af. En last but not least: de bewoners zijn zeer actief en laten met hun website uitvinderswijk.nl zien wat de Weimarstraat en omgeving allemaal verder te bieden hebben; te veel om verder in dit artikel op in te gaan.
We onderhouden alweer drie jaar de website van de glossy ‘TegelTotaal’ over de tegelbranche, die we ook hebben ontworpen.https://t.co/bqqDjPYmnB pic.twitter.com/VqTJ7yRzrf
— De Multimediahoek (@Multimediahoek) January 6, 2021