Het gaat niet goed met de Brouwersgracht. Er is sprake van toemende leegloop. Dit blijkt uit een burgerinitiatief van bewoners en ondernemers uit de buurt.
De huidige winkelleegstand, gesloten luiken en afgeplakte ramen geven een groot gevoel van onveiligheid. Die onveiligheid, samen met de wensen van de betrokkenen om hun eigen visie beter tot hun recht te laten komen, zijn de aanleiding tot het burgerinitiatief.
Bewoners en ondernemers voelen zich betrokken bij hun buurt en hebben zelf plannen gemaakt. De Ondernemersvereniging Tussen de Grachten denkt dat de oplossing voor de leegloop ligt in het aantrekken van groene en duurzame ondernemingen. Zij hebben in het najaar van 2008 een ontwerp gemaakt ter revitalisering van de Brouwersgracht getiteld ‘Brouwersgracht Organic Plaza’. Het plan voorziet in een ontwikkeling die gericht is op kleine winkels en bedrijven met een duurzaam en groen karakter, die een aanvulling zijn op het aanbod in het kernwinkelgebied. Dit concept vond veel waardering bij het gemeentebestuur.
De huidige leegstand lijkt te worden ingevuld met bedrijven die niet stroken met dit concept: winkels en bedrijven waar weinig beweging in zit, van klant of personeel, hetgeen je doet afvragen wat daar gebeurt. Ofwel bedrijven die hun eigen ding doen en niet op de behoefte van de bewoners inspelen.
De buurt hoopt erop dat het burgerinitiatief tot gesprekken met het gemeentebestuur leidt en er eindelijk aandacht komt voor de problemen van de Brouwersgracht en omgeving.
Over één ding wordt niet geklaagd: de contacten met de wijkagent(en) zijn prima en veelvuldig. “Maar ook ‘ons blauw’ heeft ondersteuning nodig.”
Let op!
Deze subsite wordt sinds 2012 niet meer geactualiseerd en heeft uitsluitend nog een naslagfunctie.
Ik kan niet garant staan voor de werking van links, (mail)adressen en telefoonnummers.
Eduard Bekker,
voormalig webmaster
bof-denhaag.nl