Ketenbedrijven gaan uiteindelijk toch ‘om’

Arnoud Kapaan kijkt uit naar de BIZ

© Binnenstad Ondernemers Federatie
Arnoud Kapaan in de gerenoveerde McDonald’s vestiging aan de Vlamingstraat: “er kan nu veel meer worden gedaan voor de straat.”
[Klik op de afbeelding voor groter]

De BIZ, het systeem waarbij alle winkeliers meebetalen aan het aanzien van hun straat, draait al met succes rond de Denneweg (Buurtschap 2005). CityCenter – de Spuistraat, Vlamingstraat, Venestraat en Weversplaats – zijn binnenkort aan de beurt. Arnoud Kapaan, supervisor van McDonald’s Buitenhof, Grote Marktstraat en Vlamingstraat is de nieuwe voorzitter van CityCenter. Hij heeft er alle vertrouwen in dat de meerderheid van de bedrijven in dit gebied voor zal stemmen.

BOF bulletin nr. 66 - november 2010

“Want dat is in dit deel van de binnenstad een probleem”, zegt Arnoud Kapaan: “We hebben hier veel ketenbedrijven. De filiaalhouders vinden het meestal prima, maar de beslisser zit heel ergens anders en die ziet dus ineens een nieuwe kostenpost opduiken. Maar we hebben het nu aangepakt met een externe adviseur die zelf altijd in ketenbedrijven heeft gewerkt en daar een hoog aanzien heeft. Het moet nu wel lukken.”

Meer mogelijk

Tot dusver had de winkeliersvereniging altijd maar een beperkt budget, dat grotendeels werd opgeslokt door de feestverlichting en de winkelstraatmanager voor vijf uur per week. Nu straks alle ondernemers mee gaan betalen, is er meer mogelijk. “De straatmanager krijgt dan een grotere rol.” We kunnen dan vaker met haar een schouw houden, waarbij schoon, heel, veilig en een gezellige uitstraling de beoogde doelen zijn.

‘Schreeuwstraten’

Heikele punten waaraan nog veel te doen valt zijn uitstraling en onderhoud: in vergelijking met de Schoolstraat zijn de Vlamingstraat en Spuistraat echte ‘schreeuwstraten’: grote lichtbakken en veel uitstalborden, wat een chaotische en ongezellige uitstraling geeft. “Als je onze winkelstraten vergelijkt met winkelstraten in andere grote steden als bijvoorbeeld Maastricht, dan valt op dat door afwezigheid van stoepborden en het gebruik van minder grote reclameborden de vaak mooie, eeuwenoude en authentieke gevels beter tot hun recht komen.”

Landbouwplastic

Ook de staat van onderhoud is ronduit ‘suboptimaal’. “Heb je weleens vanuit V&D naar beneden gekeken? Dan schrik je je dood, als je ziet hoe de boel soms met landbouwplastic bij mekaar wordt gehouden”, aldus Kapaan.

Rustiger straatbeeld

Hij hoopt dat nu in BIZ-verband naar een rustiger straatbeeld kan worden toegewerkt: “ook bijvoorbeeld door hanging baskets, waardoor de straten een gezelligere uitstraling krijgen.”
Maar zo knus als vroeger zal wel niet meer lukken. Arnoud Kapaan werkt al zijn hele leven voor McDonald’s en heeft de straat zien veranderen: de familiebedrijven zijn allemaal verdwenen. Het aanbod is daardoor verschraald. “De enige bedrijven, die je dan ziet komen zijn kleding- en schoenenzaken. Want die kunnen kennelijk wel de forse huren van hier nog opbrengen.”

BOF bulletin nr. 66
Dit artikel stond in BOF bulletin nr. 66
Download BOF bulletin nr. 66 Of bekijk dit nummer online.

Let op!

Deze subsite wordt sinds 2012 niet meer geactualiseerd en heeft uitsluitend nog een naslagfunctie.
Ik kan niet garant staan voor de werking van links, (mail)adressen en telefoonnummers.

Eduard Bekker,
voormalig webmaster
bof-denhaag.nl