Het probleem is in het BOF bulletin al ruimschoots aan de orde geweest: slordig gestalde fietsen in de binnenstad. Harry Berg, eigenaar van de reiswinkel ‘Stanley & Livingstone’ heeft er iets op gevonden: het Haagse Rijtje, althans hij zelf niet, eigenlijk...
Harry Berg: “Fietsers kúnnen natuurlijk een fietsenstalling gebruiken, maar doen dat niet. Ze zetten de fiets het liefst vlakbij het einddoel. Even gauw een boodschap en hup weer wegwezen. De permanente fietsenstallingen worden nauwelijks gebruikt. Kijk maar eens op een drukke dag wáár de fietsen staan. Niet ín de stalling, maar ernaast!”
Intussen verstoren de Biesieklettes het straatbeeld en nemen veel belangrijke ruimte in terwijl ze maar een aantal uren worden gebruikt en dan nog maar voor de helft. Verbodsbordjes lijken ook zinloos.
Maar de oplossing lijkt zichzelf aan te dienen: heel veel fietsers zetten hun fiets netjes op een rijtje. Op de Grote Markt en in de Grote Marktstraat zijn daar duidelijke voorbeelden van te zien.
Meestal ontstaat zo’n rijtje in het verlengde van geplaatste fietsbeugels. Het voordeel is dat de fietser lekker snel vlakbij zijn einddoel zijn fiets kan zetten en dat het er toch geordend uitziet.
Harry Berg: “En het kost bijna niets. Maar in de gedragsbeïnvloeding moet wel worden geïnvesteerd. Concentreer je op de gedragsbeïnvloeding van de nu nog wild plaatsende fietsers. Stimuleer het vormen van Haagse Rijtjes. Ontmoedig fietsplaatsingen buiten de rijtjes.”
De winkelier stelt hiertoe een ruime aankondiging in de media voor en het plaatsen op meer plekken in de stad van een klein aantal fietsbeugels om aan te geven dat er plek is voor een Haags rijtje.
“Zet een jaar lang de jongens en meisjes van het handhavingsteam (met die rode jasjes) bij de verschillende rijtjes plekken. Zij kijken wie zijn fiets niet in het rijtje zet en vragen vriendelijk om dat wél te doen. Ze mogen ook een in het wild geplaatste fiets oppakken en in het rijtje zetten.
Zet een fietsenstandaard actie in. Fietsen die nog geen standaard hebben krijgen er gratis een ter plekke gemonteerd door het handhavingsteam op kosten van de Burgemeester.”
Binnen de Binnenstad Ondernemers Federatie (BOF) is het plan enthousiast ontvangen. Wel zijn wat kanttekeningen te plaatsen. Je dure fiets zal je niet zo snel in het rijtje zetten, want hij kan niet aan de ketting. Dat betekent dat er ook betaalde fietsenstallingen zullen moeten blijven - zij het op kleinere schaal. Ook zou enige sturing geen overbodige luxe hoeven te zijn: je zou belijningen op straat kunnen aanbrengen voor vakken, waar een ‘Haags Rijtje’ niet in de weg staat.
Harry Berg denkt, dat er na een jaar een automatisch gedrag ontstaat waardoor de binnenstad er aangenamer uit zal gaan zien. En in andere binnensteden misschien ook wel. Dit gedrag kon wel eens in andere gemeentes worden overgenomen en zo zal er later van Gouda tot Groningen gesproken worden over een Haags Rijtje.
Let op!
Deze subsite wordt sinds 2012 niet meer geactualiseerd en heeft uitsluitend nog een naslagfunctie.
Ik kan niet garant staan voor de werking van links, (mail)adressen en telefoonnummers.
Eduard Bekker,
voormalig webmaster
bof-denhaag.nl