Van dictaat tot sleutelstuk
Meetobben over het VCP
‘Circus VCP’ heeft haar laatste voorstelling nog niet gespeeld. Eerst leek het bruuske Verkeers Circulatie Plan, dat de verkeersstromen in en ver rond de binnenstad helemaal om wil gooien, er in eerste instantie door de gemeente promptverloren doorgedrukt te worden. Het is aan raadslid Marieke Bolle (PvdA) te danken, dat het toch anders is gelopen, want uit de twee discussierondes, die ze voorzat is een harde kern meedenkers gegroeid, die de gemeente er nu met plezier met de haren bijsleept.
BOF bulletin nr. 36 - mei 2007
‘Sleutelfiguren’ worden ze genoemd, want er wordt nu veel aan het aanvankelijke plan gesleuteld: bijna niemand staat te springen om een stad die verkeerstechnisch in sectoren worden onderverdeeld.
Met ongeveer vijftien personen wil de gemeente nu verder gaan
Het gesleutel heeft inmiddels drie varianten opgeleverd:
Variant 1: Verleiden
- ongelijkvloerse kruisingen op de Neherkade;
- binnen de CentrumRing het autoverkeer weren door maatregelen als extra 30 km/u zones, drempels, meer éénrichtingsverkeer.
Variant 2: CityRing
- het instellen van een CityRing in twee richtingen;
- de CityRing volgt voor een deel de bestaande parkeerroute, en voor een deel een nieuwe route om een goede doorstroming en een logische route mogelijk te maken;
- de verbindingen tussen CityRing en CentrumRing worden zodanig gemaakt dat het verkeer er wordt geremd;
- op het Piet Heinplein wordt éénrichtingsverkeer ingesteld richting Utrechtsebaan.
Variant 3: VCP Extra
- de in het VCP voorgestelde knip op het Piet Heinplein omzetten naar éénrichtingsverkeer richtring Waldeck Pyrmontkade, de andere twee knippen blijven gehandhaafd;
- ongelijkvloerse kruisingen op de Neherkade;
- schone taxi’s en bussen mogen de knippen passeren;
- stimuleren van het gebruik van parkeergarages door bewoners, zodat vrijkomende ruimte op straat voor voetgangers kan worden ingericht;
- de Prinsestraat wordt omgezet tot voetgangersgebied;
- het Noordeinde tussen de Scheveningse Veer en Paleisstraat wordt omgezet tot voetgangersgebied waarbij extra aandacht nodig is voor de bereikbaarheid en voor vervangende parkeergelegenheid;
- de straten in het gebied tussen de Paviljoensgracht, de Stille Veerkade, de Wagenstraat en de Gedempte Burgwal, worden omgezet tot voetgangersgebied.
Flankerend beleid
(bij alle varianten)
- beter openbaar vervoer: fijnmazig, hoge frequentie, nieuwe lijnen , bus op vrije baan;
- een ring van transferia rond de stad (inclusief vrachtverkeer): Prins Clausplein, Uithof, Hoornwijck, Knoop N44/N14, 24 uur geopend, inclusief fietsvoorzieningen;
- een stadstransferium Malieveld met directe aansluiting op de Utrechtse Baan;
- aanscherping van het parkeerbeleid binnen en buiten het centrumgebied: werkers parkeren buiten de stad, faciliteren van parkeren voor bewoners en bezoekers, tariefbeleid, vergunningen;
- betere fietsvoorzieningen: betere fietsroutes, meer stallingen, onbewaakt en gratis;
- optimaliseren van de doorstroming op de CentrumRing door het instellen van groene golven, het creëren van voldoende opstelruimte bij kruisingen, het weghalen van parkeerplaatsen, het weghalen van doorsteken en het aanleggen van middenbermen om kruisend verkeer en lusbewegingen tegen te gaan;
- autovrij maken van het Spui vanaf de Gedempte Gracht tot en met de Lange Poten;
- milieuzonering;
- betere bewegwijzering (inclusief slimmere naamgeving parkeergarages).
De planning
Op dit moment worden de effecten van de drie varianten op het gebied van verkeer, milieu en veiligheid doorgerekend. Op 2 mei volgen de resultaten van de effectenstudies van de drie varianten. Op 3 mei worden de resultaten in de betrokken stadsdelen gepresenteerd. Ook tijdens deze presentaties is er ruimte voor reacties van sleutelfiguren en bewoners.
Het college neemt waarschijnlijk op 15 mei een besluit voor een raadsvoorstel en in juni kan de gemeenteraad het voorstel op de agenda zetten.
Dit artikel stond in BOF bulletin nr. 36
Download BOF bulletin nr. 36
Of bekijk dit nummer online.
Let op!
Deze subsite wordt sinds 2012 niet meer geactualiseerd en heeft uitsluitend nog een naslagfunctie.
Ik kan niet garant staan voor de werking van links, (mail)adressen en telefoonnummers.
Eduard Bekker,
voormalig webmaster
bof-denhaag.nl