Met het verwijderen van graffiti op de gevel van Slagerij Van der Helm aan de Prinsestraat heeft wethouder Norder op 24 mei het startsein gegeven voor een nieuwe aanpak van plak- en kladvandalisme.
De nieuwe aanpak start als proef in een deel van het winkelgebied in de Haagse binnenstad. Deelnemers aan de proef betalen € 50,- per jaar. Voor dit bedrag wordt het pand graffitivrij gemaakt.
Wanneer een pand opnieuw is beklad, wordt de graffiti binnen 24 uur door een gecertificeerd schoonmaakbedrijf verwijderd. Vervuiling door graffiti of wildgeplakte posters kan gemeld worden bij een door de gemeente speciaal ingericht meldpunt.
Naast het schoonmaken en schoonhouden van de panden, worden de plak- en kladvandalen aangepakt. Hierbij wordt intensief samengewerkt met politie en justitie. De gemeente doet namens de deelnemende pandeigenaren aangifte en verhaalt de schade op de daders. Door aangifte te doen wordt de kans dat daders een straf krijgen vergroot. Om daders sneller op te sporen wordt een database opgebouwd met foto’s van aangebrachte graffiti.
Inmiddels hebben zich al 50 mensen aangemeld voor de nieuwe regeling. De gemeente benadert winkeliers- en bewonersverenigingen in het gebied om deel te nemen aan de schoonmaakregeling. Winkeliersvereniging City Center heeft inmiddels een collectief contract heeft afgesloten: leden krijgen het gratis krijgen aangeboden.
Wordt de nieuwe aanpak een succes, dan zal de regeling in 2007 ook in de rest van de binnenstad worden ingevoerd.
Voor meer informatie: bel het meldpunt Graffiti: 070 – 3534605
Let op!
Deze subsite wordt sinds 2012 niet meer geactualiseerd en heeft uitsluitend nog een naslagfunctie.
Ik kan niet garant staan voor de werking van links, (mail)adressen en telefoonnummers.
Eduard Bekker,
voormalig webmaster
bof-denhaag.nl