‘Arrogant’ Den Haag lijkt onverschillig tegenover toerisme

Parkeren in centrum voor touringcars: onmogelijk

© Binnenstad Ondernemers Federatie
Nog is toeristisch Den Haag niet verloren. Een eenzame touringcar staat op 27 juni op de speciaal daarvoor ingerichte parkeerplaats aan de Prinsessegracht.


Sinds jaar en dag is het vrijwel onmogelijk voor touringcars om hun passagiers in de binnenstad te laten in- en uitstappen – laat staan om er te kunnen parkeren. Betrokken ondernemers - en ook de gemeente - lopen jaarlijks hierdoor miljoenen euro’s aan inkomsten mis.

BOF bulletin nr. 21 - juli 2005

Melvin Chang, uitbater van restaurant Lung Fung aan de Prinsegracht, voorzitter van de winkeliersvereniging Boekhorstraat én bestuurslid van de Stichting Chinatown, heeft veel contact met Aziaten, die Nederland bezoeken. “Er is door de gemeente en ook door particulier initiatief enorm geïnvesteerd in de binnenstad - kijk maar naar de Haagsche Bluf, kijk maar naar de tramtunnel, kijk eens hoeveel werk er in Chinatown is gestoken.”

Arrogant

“De gemeente is echter arrogant als zij denkt dat de rest dan vanzelf zal gaan. Want toeristen die de Haagse binnenstad per touringcar willen bezoeken, kunnen het vergeten. En dat zijn bepaald niet de minst vermogenden; denk maar aan de vele Chinezen en Japanners, die graag in een groep reizen: als die één keer helemaal vanaf de Prinsessegracht naar de Wagenstraat hebben moeten lopen, ziet zo’n reisorganisatie natuurlijk af van een volgend bezoek.”
Chang: “Ik ben echt jaloers op Amsterdam, waar dit allemaal veel beter is geregeld. Idem Rotterdam. Maar touroperators laten Den Haag bij een gecombineerd stedenbezoek nu links liggen, omdat ze er hun passagiers niet kunnen laten in- of uitstappen, laat staan dat ze er kunnen parkeren.”

Lus

“Het zou al een hele verbetering zijn, als er een lus door de binnenstad zou komen, speciaal voor touringcars, waar toeristen kunnen uitstappen en later weer kunnen instappen als ze worden opgehaald. Op de plekken waar dat nu kan staan altijd wel fout geparkeerde auto’s waartegen niet wordt opgetreden.”
Bernard Felix heeft als voormalig directeur van Hotel des Indes aan het Lange Voorhout ook veel ervaring hiermee en wijst op nieuw knelpunt: het onlangs geopende Ibis-Hotel aan de Jan Hendrikstraat heeft gewoon geen plek waar hun klanten kunnen uitstappen en de bagage kunnen in- en uitladen.

Jaren

Zowel Chang als Felix hopen dat er in de toekomst een oplossing komt. Bernard Felix: “Maar ook dan zal het wel een kwestie van jaren worden, eer dat die bereikbaarheid doorgedrongen is tot de grote groep touroperators”.

BOF bulletin nr. 21
Dit artikel stond in BOF bulletin nr. 21
Download BOF bulletin nr. 21 Of bekijk dit nummer online.

Let op!

Deze subsite wordt sinds 2012 niet meer geactualiseerd en heeft uitsluitend nog een naslagfunctie.
Ik kan niet garant staan voor de werking van links, (mail)adressen en telefoonnummers.

Eduard Bekker,
voormalig webmaster
bof-denhaag.nl