
Het was zo’n mooie scoop, vorige 
week woensdag. Rather presenteer-
de documenten waaruit zou blij-
ken dat president Bush zijn snor 
drukte tijdens zijn toch al omstre-
den diensttijd.

Prachtig nieuws, dat met graagte 
werd overgenomen, door gerenom-
meerde media. Ook in Nederland.

Maar Rather maakte een fout: hij 
zette de stukken op het web. Bin-
nen 24 uur meldden verscheidene 
weblogs dat er rare dingen aan de 
hand waren met de documenten. 
Zo nemen niet alle letters evenveel 
ruimte in en wordt in de tekst ge-
bruikgemaakt van superscript. Bo-
vendien was het gebruikte letterty-
pe, Times New Roman, niet bepaald 

gangbaar in de jaren zeventig. 
Conclusie: de door Rather getoon-
de stukken zijn niet getikt op een 
oude ratelende typemachine, maar 
met Microsoft Word.

Dat CBS de kritiek afdeed als ‘ge-
raaskal van mensen in pyjama’s’ 
maakte de zaak er niet beter op. Ze-
ker niet toen de webloggers steun’ 
kregen van experts. Dagenlang 
beheerste Rathergate het web. Uit-
eindelijk ging CBS door ‘ de knieën 
en beloofde een onderzoek. De blo-
gosphere kraait victorie; de web-
log heeft zich  bewezen als serieus 
nieuwsmedium.
Meer op www.volkskrant.nl/Weblog

Rathergate
De Volkskrant ZaterdaG 18 september 2004

De dag dat CBS News werd ‘neergeblogd’, 9 september 
2004, is al een breuklijn in de geschiedenis van de 
media genoemd. De dag dat Dan Rather, gevierd 
presentator van 60 Minutes, de volle laag kreeg 
van de blogosphere, het wereldomspannende 
conglomeraat van weblogs.


