Wilgstraat 61, 2565 MC  DEN HAAGtel. 070 - 7370111 • fax 084 - 8829521KvKnr 27178571

Beeldredacteur wil winkeliers vertrouwd maken met Internet

‘Webontwerpen moeten een menselijk gezicht hebben’

  • Eduard Bekker achter zijn computer die staat in de hal van zijn huis.


Zijn bedrijf De Multimediahoek spruit voort uit de dagbladjournalistiek. Eduard Bekker’s grote ervaring op de opmaakredacties van grote regionale en landelijke dagbladen bracht hem er toe om voor zich zelf te beginnen. Nu nog parttime, maar als de klantenkring zich uitbreidt wil de redacteur zich volledig storten op het maken van internet websites.

• RegioVisie - juli 2000

Ik vind het heerhjk om sites te maken met een persoonlijke uitstraling', zo vertelt Eduard Bekker aan zijn computerbureau. Zijn computer staat niet in een duur kantoor maar gewoon in de hal van zijn huis aan de Haagse Cederstraat.
Op twee beeldschermen toont hij zijn tot nu toe ontworpen websites. Fraai ogende, pagina’s vol informatie schieten voorbij na te zijn gedownload via een niet al te snelle Casema-aansluiting. “Het gaat wel niet snel maar je betaalt een bepaald bedrag per maand dat veel lager ligt dan wanneer je via de telefoonlijn zou werken, aldus Bekker.
Het typeert de kostenbewustheid van de starter die in het vooraar van 1999 zijn bedrijfje begon. Na zijn opleiding aan de School voor Journalistiek in Utrecht kwam Eduard Bekker in 1984 bij de opmaakredactie van de Gooi- en Eemlander terecht. Het jaar daarop maakte hij deel uit van de stadsredactie van Hilversum.
Na vervolgens een jaar rechtbankverslaggeving te hebben gedaan bij het Utrechts Nieuwsblad keerde Bekker terug op de opmaakredactie. Via de Amersfoortse Courant, de Haagsche en de Goudsche Courant belandde hij bij Cobouw waar Bekker ook de infografics, de reportages en de eindredactie verzorgde.
Vorig jaar stapte de ervaren journalist over naar de internetredactie van NRC Handelsblad. Bekker: ”Alhoewel ik het werk bij de krant hartstikke leuk vind, kwam ik op het idee om zelf websites te gaan maken waar ik wellicht wat mee kon verdienen. Ik kreeg de Macintosh computer van mijn oude verkgever mee, kocht een fotoprinter en een digitale camera en ging aan de slag. Voorlopig voor een dag in de week naast mijn werk voor de NRC. Op die manier heb je een basisinkomen en kun je je bedrijfje rustig verder uitbouwen.”

Opdrachten

Eduard Bekker werkt voornamelijk voor het midden- en kleinbedrijf, met name voor winkeliers. Bekker:“De grote bedrijven hebben eigen internetontwerpers of maken gebruik van grote bureaus. Ik vind dat kleinschalige veel aantrekkelijker. Het lastige van winkeliers is echter dat zij eigenlijk geen binding hebben met een computer. Zij staan in de zaak en doen hoogstens hun administratie per computer. Toch willen zij wel op het internet komen om hun producten ook via dit medium te kunnen aanbieden. Omdat bijna alle winkeliers wel een fax hebben, heb ik op hun sites een doorschakeling gemaakt van email naar fax, zodat bestellingen gewoon per fax kunnen binnenkomen. Maar dat hoeft natuurlijk helemaal niet, want de meeste winkeliers hopen met een site juist te bereiken dat er meer mensen in hun winkel komen.”

Zo heeft Bekker een website gemaakt voor het bekende Haagse autobedrijf C.J. Kempenaar in de Weimarstraat, staat een site voor de winkeliers in de Fahrenheitstraat op stapel, en wordt binnenkort de site geopend van de Winkeliersvereniging Segbroek, met-links naar onder meer de winkels in de eerder genoemde Haagse Fahrenheitstraat en de Thomsonlaan.
Bekker: “Als al die winkeliers uit een dergelijke buurt samen op dezelfde site staan, kan dat de band versterken. En dat is zeker nodig, nu je steeds meer lege winkelruimtes ziet in veel buurtwinkelcentra.

Via een site kun je natuurlijk ook potentiële kopers of huurders interesseren voor leegstaande winkelpanden. Bekker trekt er regelmatig op uit om de winkeliers voor internet en de mogelijkheden te interesseren. "lk loop gewoon een winkel binnen en vraag of ze al een website hebben. Soms gaat het mis omdat het contact al vanaf het begin niet goed is. Vooral als men druk bezig is of aan de telefoon hangt kun je beter een andere keer terug komen”
Goede ervaringen deed Bekker op bij automobielbedrijf Kempenaar: “De eigenaar wilde graag zijn auto-aanbod op Internet en in overleg heb ik een site met dezelfde uitstraling gemaakt als het bedrijf zelf. Ik heb van de voorgevel van Kempenaar Automobielen een foto gemaakt en die gebruikt voor de homepage. Het is van belang dat de uitstraling van een site gelijk goed is en uitnodigt om verder te kijken. Zo is het occasionaanbod opgenomen dat regelmatig wordt ververst. Verder de route naar de zaak op een plattegrond van Den Haag. De site is voorzien van foto’s die ik zelf heb gemaakt. Het aardige is dat Kempenaar op ziin site ook kan zien hoe veel bezoekers daar all zijn geweest

Trekharmonika

Opvallend zijn ook de door hem gebouwde sites voor de Stichting Volksmuziek Nederland, het Accordeon-museum in Malden en voor trekharmonikabouwer Frans van der Aa. ’lk ben zelf een fervent trekharmonikaspeler en vind het heerlijk om op straat te spelen, bijvoorbeeld op in het winkelcentrum op het De Savornin Lohmanplein. Mijn kennis over het instrument kon ik kwijt op die websites”, aldus een enthousiaste Eduard Bekker.
Op een van de websites heeft hij geluidsfragmenten toegevoegd zodat men kan horen hoe een bepaald type harmonica klinkt. “Ook dat heb ik zelf gemaakt aan de hand van beschikbare opnames van diverse soorten accordeons. Dat geeft een extra dimensie aan de website."
De beginnende ondernemer wijst erop dat men ook bij hem terecht kan voor een cursus om zelf een website te kunnen maken.

Cicerolat

Op de website van De Multimediahoek heeft Bekker ook wat artikelen geplaatst die hij in zijn journalistieke loopbaan heeft geschreven. ”Tijdens mijn 15-jarige dienstbetrekking bij diverse dagbladen is het opmaken van dagbladen uitgegroeid van het schetsen van een layoutje met potlood, cicerolat en rekenschijf, tot een volwaardige dtp-job met Mac, QuarkXpress, Illustrator en Photoshop.
“Op een aantal pagina’s heb ik dan ook diverse infografieken, vignetten, plattegrondjes en artikelen uit die tijd opgenomen. Verder foto’s die ik in mijn vrije tijd heb genomen’, zo vertelt Bekker.
Met vertrouwen kijkt hij naar de toekomst van zijn nog jonge bedrijf. “Als er straks genoeg opdrachten binnenkomen kan ik er wellicht van leven. Die uitdaging ga ik graag aan. Maar één ding: mijn webontwerpen moeten altijd een menselijk gezicht hebben. Vaak kun je aan de site helemaal niet afzien wat voor mensen erachter zitten. Vanaf de homepage moet een site een persoonlijke en herkenbare uitstraling hebben: de site van Autobedrijf Kempenaar is bijvoorbeeld zo gemaakt, dat bezoekers de winkel direct herkennen als ze de site hebben bezocht.”


| |
/ Webontwerp noemen we het; geen ‘webdesign’ / In de Media / ‘Webontwerpen moeten een menselijk gezicht hebben’